ماست خانگی

مطبخ خانومی

ماست خانگی

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

ماست خانگی

موادلازم:

شیر               3کیلو

ماست شیرین            1ق س

نکته:

حتما از ماست شیرین واسه مایه زدن استفاده کنین ماست ترش باعث می شه ماستی که می زنین هم ترش بشه.

طرز تهیه:

بهتره برای ماست زدن از شیرهای کیلویی استفاده کنیم.شیرهای کیلویی رو هم می تونین از لبنیاتی ها تهیه کنین.شیرهای پاستوریزه رو باید خیلی بجوشونین تا به غلظت برسن وبتونین ماست سفتی  ازش درست کنین.ولی شیرهای کیلویی به علت چربی بالایی که دارن ماست سفت و خوشمزه ای ازشون بدست میاد.

شیر رو توی قابلمه می ریزیم و می ذاریم تا جوش بیاد بعد از اینکه جوش اومد برای مواقع عادی حتما 20 دقیقه می جوشونیم تا پاستوریزه بشه ولی برای ماست زدن این تایم رو به نیم ساعت می رسونیم چون می خوایم ماست با علظت بالاتری داشته باشیم.

بعد شیر رو به ظرفی که می خوایم در اون ماست بزنیم انتقال می دیم و می ذاریم تا خنک بشه وبه دمای مورد نظرمون برسه .خوب با این کار یک سرشیر زیبا هم روی شیر می بنده که ما این سرشیر روهم لازمش داریم.وموقعی که می خوایم مایه ماست رو بزنیم به آرومی واز کناره های ظرف مایه می زنیم تا سرشیر سالم بمونه اینطوری بعد از اینکه ماست خودشوگرفت یک سرماست زیبا هم داریم.

از کنار ظرف انگشتمون رو داخل شیر فرو می کنیم دمای شیر باید به حدی باشه که دستمون داغیش رو حس کنه ولی نسوزه.یکم توضیح دادنش سخته ولی دمای شیر باید ولرم روبه گرم باشه.

دمای شیر برای ماست زدن خیلی مهمه ؛اگر شیر زیادی گرم باشه ماست می بره و حالت پنیری به خودش می گیره واگر زیادی خنک شده باشه ماست اصلا نمی گیره.

وقتی دمای شیر به حد مطلوب رسید با قاشق مرباخوری از 4 گوشه ظرف ماست رو داخل شیر می ریزیم.اصلا نیازی به هم زدن نیست.با این روش ماست سرماست هم داره .

روش مادربزرگها اینطوری بود که مقداری از شیر داخل ظرف برمی داشتن و با ماست مخلوط می کردن و توی ظرف شیرمی ریختن و مخلوط می کردن.

هردوروش درسته.

بعد از مایه زدن در ظرف رو می بندیم  و5ساعت زمان می دیم تا ماست ببنده.بهتره ظرفمون رو داخل یک پارچه ضخیم بذاریم تا شیر گرماش رو حفظ کنه وسرد نشه و ماست خودشو بگیره.اینکار برای زمستونها ویا وقتی که کولر گازی روشنه خیلی کمک کننده است من حتی در این مواقع ظرفم رو داخل پتوی سفری می ذارم و خوب می پوشونمش .

بهتره بعد از اینکه ماست خودشو گرفت حداقل 12 ساعت توی یخچال استراحت کنه تا سفت تر بشه.احتمالا وقتی از لبنیاتی ماست خریدین دیدین که فروشنده می گه ماستش تازه است و هنوز شله. ماستی که تازه گرفته وقتی بره داخل یخچال سفت تر می شه.اگر بعد از اینکه ماست خودشو گرفت بذاریم چندساعت اضافه تر بیرون از یخچال بمونه ماست ترش می شه.

اگه ماست چکیده دوست دارین می تونین ماست رو داخل کیسه بریزین و از جایی مثل آبچکون با یک نخ محکم آویزون کنین بعد از یکی دوساعت در ظرف دلخواهتون بریزین.

اینم یک تزئین ساده واسه ماست.

امیدوارم تونسته باشم خوب توضیح بدم



موضوعات مرتبط: مخلفات سفره ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 26 مهر 1395برچسب:مخلفات سفره, | 13:41 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.